Het geduld van de profeten (2010)

Hij was een vaste klant in de straat, die blinde met donker bril en voor hem een kaartje met zijn bedelbrief: "Ik zie niet, help me."

Een man kwam voorbij.  Hij las het kaartje.  Hij pakte het op, nam een stift en schreef een tekst op de achterkant.

De blinde stelde de daaropvolgende uren vast dat er meer in het schaaltje werd gelegd.  Niet alleen kleine centjes, maar eurostukken en zelfs een briefje.  Wat had de voorbijganger op het bedelkaartje van de blinde geschreven? "Het is lente en ik kan het niet zien.  Dank voor je hulp."  Is het de kracht van de profeten om de boodschap anders en meer indringend te vertolken? 

Wie wat aanbiedt, zoekt naar passende verwoording.  Telkens een andere slogan voor eenzelfde inhoud.  Welzijnszorg bestrijdt de armoede in ons land.  De campagne "Werk armoede weg" krijgt elk jaar een ander facet en tracht met geëigende methodes te sensibiliseren.  Dit jaar is het thema:  Armoede bestrijden zonder grenzen.

Welzijnszorg is een deel van het adventsprogramma van de christen.  De advent is de tijd van het wachten.  Dit betekent niet de armen gekruist houden en afwachten.  Het is uitzien naar de volle doorbraak van het Rijk Gods en naar de definitieve ontmoeting met de Heer Jezus en er zich actief op voorbereiden.   Dit adventsverlangen vergt geduld.  Dit betekent niet dat we alles moeten dulden. 

Past geduld in een tijd waar alles vlug moet gaan?  Wie vroeger de postkoets miste, wachtte een week.  Wie nu de lift mist, maakt zich kwaad.  Wachten, daar hebben we moeite mee.  Al wat groeit en verandert vergt tijd.  De grassprietjes groeien niet vlugger door er aan te trekken.  Laissez le temps au temps

Op een afscherming hing de plantsoendienst van Ledeberg, leefgroep stadsvernieuwing dit bericht: 

"Hier groeit gras.  Op dit klein stukje open ruimte is er straks plaats om te spelen en te verpozen en lief te kozen en zoveel meer.  Maar het gras heeft nog een tijdje nodig om dat allemaal te  kunnen.  Zodra het gras er klaar voor is , halen we de afscherming weg.  Bedankt voor je geduld." 

Later komt op die plaats een welzijnsknoop met sociaal restaurant en allerlei voorzieningen.  Gaat het gras daar dan verdwijnen?  Hoe lang duren de dingen? 

Als je wilt weten hoe lang een jaar duurt,
vraag het degene die zakte voor zijn examen.
Als je wilt weten hoe lang een maand duurt,
vraag het aan de moeder die haar kind een maand te vroeg verloor.
Als je wilt weten hoe lang een dag duurt,
vraag het aan de geliefden die op elkaar wachten.
Als je wilt weten hoe lang een minuut duurt,
vraag het aan degene die zijn vliegtuig miste.
Als je wilt weten hoe lang een seconde duurt,
vraag het aan degene die iemand verloor in een verkeersongeluk.
Tijd is ontastbaar, maar onomkeerbaar,
Het einde is ver weg, en tegelijkertijd zo dichtbij.
Koester de momenten die je hebt
met degene waarvan je houdt,
En je zult gelukkig zijn.
 

Een Duitse vriend stuurt wekelijks een spreuk.  Een ervan was een gezegde van Jean-Paul Sartre: "Wellicht zijn er mooiere momenten en tijden, maar de huidige tijd is de onze."  

Jacobus spreekt over het christelijk geduld en verwijst ervoor naar het geduld van de landbouwer.  De Westerse landbouwer heeft niet meer hetzelfde geduld van zijn Oosterse voorganger.  "L'espoir fait vivre, mais une longue espérance fait mourir", een nuchtere bedenking van de poetsvrouw in het militair hospitaal tijdens de brancardierdienst.  Een Duits spreekwoord zegt het zo: "Hoffen und Harren macht manchen zum Narren."  Een soldaat had dagen na elkaar op dezelfde wachtpost gestaan.  Men was vergeten hem er te komen halen. 

God zelf heeft met ons geduld.  Daardoor kunnen we het uithouden in de tijd van wachten.  Hij doet de steppe bloeien (Jes. 35,1) en belooft ons de grote zomer (ZJ 918).  Het van ons gevraagde geduld bestaat o.a. in het vertrouwen dat het woord dat God in ons heeft gezaaid vrucht zal voortbrengen.  Blijf waken bij de bron en loop niet verloren in het hectische gedoe waar kerstconsumptie en allerlei gelukstherapieën ons toe drijven.  "Ik heb slechts drie dingen te leren: eenvoud, geduld en medeleven.  Die drie dingen zijn je grootste schatten" (Taoïsme, geciteerd in De Kovel 2010, nr. 11). 

De Broeders van Taizé zingen een lied op tekst van D. Bonhoeffer (1906-1945): "Gott, lass meine Gedanken sich sammeln zu dir.  Bei dir ist das Licht, du vergisst mich nicht.  Bei dir ist die Hilfe, bei dir die Geduld.  Ich verstehe deine Wege nicht, aber du weißt den Weg für mich."  We kunnen het meezingen tijdens de Europese ontmoeting in Rotterdam van 28 december 2010 tot 1 jan 2011. 

Geduld dat steunt op vertrouwen helpt om stand te houden.