Het wordt nog onderzocht wie verantwoordelijk zijn voor de aanslagen in
Londen. Er zijn sterke aanwijzingen dat de daders opnieuw gezocht
moeten worden in de hoek van extremisten met een moslimachtergrond. Zij
zijn er de oorzaak van dat in de oren van steeds meer mensen zelfs het
woord ‘godsdienst’ en ‘geloof’ een verdachte klank begint te krijgen.
Tegen deze achtergrond hebben we de lezingen van vandaag gekozen.
Voor velen staat Islam gelijk met ‘geweld’.
De
eerste teksten die we hoorden, gelezen door Mirjam, zijn uit het
heilige boek van de Islam, de Koran. De teksten uit het tweede
hoofdstuk van de Koran, vormen een geloofsbelijdenis als het ware en
spreken over de relatie tussen God de Enige en de gelovige. Die relatie
is te kenmerken als een toewijding aan God, als een overgave van de
mens aan God die als barmhartige getekend wordt.
We voegden daar
nog aan toe een meer poëtische tekst uit de mystieke traditie van de
Islam, de soefi,, een tekst met een grote warmte over God en de mens
over wie hij zich ontfermt. Dat is een Islam die te weinig bekend is en
waarover we al te weinig weten en lezen.
De tweede tekst uit het
eerste testament uit onze eigen joods christelijke traditie. De profeet
Jeremia spreekt namens God. Hij heeft het helemaal gehad heeft met dat
volk dat zich steeds opnieuw trouweloos betoond aan God, die ieder keer
opnieuw zijn verbond aanbiedt. Nu is de maat vol, in krachtige
bewoordingen wordt aangeduid wat voor geweld en rampspoed te wachten
staat….
En ook van Jezus valt de uitspraak op te tekenen: Lukas
12:49 Ik ben gekomen om op aarde een vuur te ontsteken, en wat zou ik
graag willen dat het al brandde!
Het christendom is ook niet zomaar
eenvoudig lief zijn voor elkaar, dat blijkt trouwens ook wel uit de
geschiedenis. Christenen zijn veel vervolgd maar zelf waren ze ook
dikwijls vervolgers…..
De geschiedenis valt niet te ontkennen
maar zeker is ook dat er andere inzichten aan het groeien zijn. In 2002
plaats vond in Assisi in Italië tussen vertegenwoordigers van de grote
wereldgodsdiensten. Ze hebben daar gezamenlijk uitdrukkelijk verklaard
dat geweld nooit een middel kan zijn om een godsdienstig doel te
bereiken.
Paus Johannes Paulus had al in het jaar 2000 aan de
mensheid vergeving gevraagd voor alle misdrijven die in naam van de
christenheid zijn gepleegd. In onze relatie met de Islam spelen de
Kruistochten nog steeds een rol.
Uit deze teksten valt te leren:
Hoezeer het ook in de Islam gaat over geloof en de mens die in daden van rechtvaardigheid de Ene God kan dienen…….
In
veel nieuws dat ons wordt voorgeschoteld wordt die kant van de Islam
amper ooit genoemd en is alleen maar oog voor kleine afwijkende groepen
met extreme ideeën. waardoor alle moslims op een grote hoop worden
geveegd.
De keuze van deze teksten maakt tegelijkertijd duidelijk
dat je citerend uit bijbel of Koran kunt bewijzen wat je wilt, als je
daar op uit bent.
De lezing uit Lucas die we hoorden, geeft
ons een inkijkje in de krantenkoppen van die dagen, van de dingen waar
de mensen over spraken op de markt:
Heb je het al gehoord: de
Romeinen hebben een inval gepleegd in de tempel en een aantal mensen
uit Galilea met zwaarden om het leven gebracht juist toen die een offer
aam het brengen waren… verschrikkelijk, wat een geweld…. Die bezetter
heeft toch geen enkele eerbied voor de joodse tradities…maar ja ze
zullen dit lot wel verdiend hebben
En een ander nieuwtje dat straat
beheerste was een ongeluk dat zich had voorgedaan bij een toren,
blijkbaar waren er fouten gemaakt, de toren stortte in en achttien
mensen werden bedolven…. Maar ja ze zullen wel Gods toorn over zich
hebben afgeroepen….
Het is maar zelden dat we zo een inkijkje
krijgen in dat dagelijkse leven van Jezus’ tijd. Voor de evangelisten
was dat allemaal niet interessant …. Alleen bij deze gebeurtenissen is
het de moeite waard om te zien hoe Jezus op dit soort gebeurtenissen
reageerde, en dat was net even anders, daarom is het bewaard gebleven.
Jezus
verzet zich tegen de volkse opvatting dat mensen door dit soort noodlot
worden getroffen omdat ze slechter zijn dan anderen, omdat ze het
verdiend zouden hebben door een slechte levenswijze waardoor ze Gods
toorn over zich zouden hebben afgeroepen. Hij spoort zijn leerlingen
aan de tekenen van de tijd te verstaan als een aansporing tot inkeer
….. en hij vertelt een parabel om te verduidelijken wat hij bedoelt: de
parabel van de vijgenboom die geen vruchten draagt.
Tot inkeer
komen dat betekent een levenswijze aannemen die strookt met wat Jezus
zelf deed en wat hij voortdurend zelf in praktijk bracht: een
wezenlijke gerichtheid op de mens in nood op grond van een fundamenteel
vertrouwen op God die goed is als een vader voor ieder mensenkind. Als
God zo is, kunnen wij niet anders zijn….. kunnen wij niet de weg gaan
van zelfzucht, van gerichtheid op puur onze eigen belangen. Zonder
inkeer loopt het slecht met ons af omdat we dan niet kunnen toekomen
aan onze bestemming: meebouwen aan, hoeder zijn van een wereld naar
Gods bedoelingen……
En het is ermee als met een vijgenboom, aan de vruchten kun je zien of het met de boom in orde is….,
We komen hier op een punt waar de weg van Jezus en de leer van de profeet Mohammed dicht bij elkaar komen.
Zowel
bij Jezus als bij Mohammed is een kernthema het bereiken van de
sjaloom, de salaam, de intense en diepe vrede die in zijn meest
voltooide vorm een gave van God is, een belofte die hij eens zal
waarmaken. De mens kan die niet op eigen kracht bereiken maar moet zich
aan die belofte toevertrouwen en overgeven (overgave dat zit in het
woord ‘moslim’).
Tegelijkertijd gaat het niet aan dat de mens met
zijn handen over elkaar die voltooiing afwacht, in zijn daden zal hij
moeten laten zien dat hij erin gelooft. Geloven we in God Vader van
alle mensen? Dan dienen wij ons te gedragen als kinderen van die
vader…. God de barmhartige? dan moet de mens rechtvaardig zijn en
barmhartig.
Vrede is de groet, vooral van de Levende, na zijn dood.
Hij is dan tot de voltooiing in God gekomen. Vrede is zijn wens en
belofte voor alle mensen.
Vrede is een thema waarin christenen
en moslims elkaar kunnen herkennen. Daarmee wil ik christendom en islam
niet zomaar op een hoop gooien, er zijn en blijven grote verschillen.
Maar het is ook goed te weten dat bepaalde zeer fundamentele begrippen
worden gedeeld en misschien een uitgangspunt zouden kunnen zijn voor
meer onderling begrip…….
Een ander kernthema is, we hoorden het
Jezus zeggen, het thema van de inkeer, bezinning op de levensweg die we
gaan en de consequenties daarvan aanvaarden.
De gelovige moslim
kent het thema van de ‘inspanning’ om de werkelijke vrede van God te
bereiken. Men maakt onderscheid tussen de kleine strijd en bedoelt dan
inspanning voor maatschappelijke gerechtigheid, zorg voor armen enz.
Maar
er is ook een grote strijd, een zeer intense inspanning, dhjihad
genoemd. Het is de meest moeilijke strijd omdat het daarbij gaat om de
strijd die zich vooral afspeelt in het hoofd en het hart van de mens……
het gaat hier dus ook om een inkeer om bezinning over de weg die je aan
het gaan bent…..
Ik wil u vandaag vertellen over mensen die staan midden in die ontmoeting van christenen en moslims.
Afgelopen
zondag zond Kruispunt het levensverhaal uit van broeder Jan Heuft, lid
van de congregatie van de Witte Paters. Hij leeft jarenlang tussen de
moslims in Algerije. Uit de uitzending sprak zijn liefde voor de
mensen, hij bleef ondanks de levensbedreiging die heel reëel is, hij
bleef omdat hij houdt van de mensen en zij van hem. Hij sprak over het
achtste sacrament: het sacrament van de ontmoeting: in de ontmoeting
tussen mensen, ook de ontmoeting van christen en moslims, kan God zich
openbaren zo was zijn boodschap
De media in Groot Brittannië
doen hun verhalen over de aanslagen. Ze zoeken naar iconen die de
impact van het gebeurde verduidelijken. Ze vertellen het verhaal van
een Moslimfamilie die in grote angst leeft omdat de dochter Shahera
Akter niets meer van zich heeft laten horen. Ze heeft nog geprobeerd
haar vader mobiel te bellen. Hij kon niet opnemen en nu is ze
spoorloos, alle ziekenhuizen zijn afgezocht door haar radeloze vader……
Ze
is twintig jaar, knap en levenslustig, het voorbeeld van een overtuigde
jonge moslimvrouw die tegelijkertijd op en top engels was: ze hield van
mooie kleren, ze winkelde graag in Westend, Ze leefde intens, ze
voldeed niet aan het stereotype beeld van de moslimvrouw, ze weigerde
te zwijgen en gaf haar mening duidelijk en was tegelijkertijd een
overtuigde moslim. Iedereen die haar kende had graag met haar van doen.
Dat ze waarschijnlijk vermoord is in de naam van de Islam, heeft haar
gelovige ouders volslagen ontredderd, verschrikkelijk, afschuwelijk
schandelijk dat zijn de gevoelens van haar naasten …..
Christiaan van Nispen is een Jezuiet die zijn opleiding in Egypte genoot en daar sindsdien woont en werkt sinds 1960.
In
Cairo heeft hij intense relaties opgebouwd met moslims. Hij vertelt hoe
hij in 1966 lange tijd naar Frankrijk moest voor studie. Een bevriende
sheik gaf hem als teken van hun vriendschap en verbondenheid een icoon
mee van Maria met het kind Jezus. De sheik had zijn dochter gevraagd
die icoon te schilderen. “we beleefden onze vriendschap als een gelovig
samenzijn in Gods aanwezigheid, als een verantwoordelijkz zijn voor
elkaar waarin we onze verschillen niet hoefden te verdoezelen….”, zo
pater Christiaan.
Toen hij een tijdje geleden hier in Nederland was
voor inleidingen had hij aan een jonge moslim gevraagd: wat is de
boodschap die jij zou willen overbrengen in Nederland.
Die moslim
antwoorden: ‘moge je toehoorders toch overtuigd raken dat godsdienst,
zowel islam als christendom een element van eenheid en saamhorigheid
hoort te zijn en niet verdeeldheid….’
Zelf geeft pater van Nispen
aan dat hij in al die jaren levend met en tussen Moslims heeft begrepen
dat je alleen vanuit persoonlijke relaties met gelovigen van een andere
godsdienst kunt gaan begrijpen wat het geloof van die godsdienst in hun
leven kan betekenen.
Aanslagen van terroristen, er zijn vele oorzaken en achtergronden voor aan te wijzen.
Het
is een ingewikkelde materie die al lang speelt en over de hele wereld.
Eenvoudige oplossingen zijn niet te geven, maar eerste stappen kunnen
gezet worden, inkeer is nodig, het sacrament van de ontmoeting kan die
genade geven.
Naast alle ellende en verwarring die we deze week
zagen, zijn er ook tekenen van hoop. De Protestantse Kerk van Nederland
heeft samen met belangrijke moslimorganisaties overlegd en de conclusie
was dat er een einde moet komen aan het denken in wij-zij gezamenlijk
staan we voor de Nederlandse samenleving.(Klik hier voor de tekst van deze verklaring).
De
Nederlandse bisschoppen hebben al eerder een verklaring uitgegeven over
dit thema en een Contactraad opgericht voor het gesprek met andere
godsdiensten. (Klik hier voor de tekst van de bisschoppen).
Het
is niet meer dan normaal dat we ons zorgen maken over het geweld in de
samenleving, angstig zijn voor terrorisme, ons zorgen maken over wat
ons en onze naasten zou kunnen overkomen …..
waakzaamheid, meewerken met verstandige overheidsmaatregelen, is op zijn plaats.
Maar ook oppassen voor opkloppen en overdrijven,
attent zijn op clichés over andere mensen en hun godsdienst.
Kritisch omgaan met wat de media ons aandragen,
toewensen aan mensen die in de media werken dat ze zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid …..
Kleine
stapjes zetten om de ander persoonlijk te ontmoeten en zo uit eigen
ervaring waar te nemen en te beleven hoe de ander anders is ……
oorlog
en geweld kan alleen maar ontstaan als mensen elkaar niet kennen,
vreemden zijn voor elkaar op afstand blijven of gaan staan
het zijn kleine stapjes van inkeer die te zetten zijn, ook door ons.
En
verder mogen wij, die als gelovige gemeenschap bijeen zijn, hier ook
tegen elkaar zeggen dat gebed belangrijk is omdat we erin geloven dat
onze wereld ook Gods wereld is.
Ik eindig met een gebed dat
opgeschreven is door een moslimvriend van pater Christiaan. Deze vriend
was tweemaal minister in Egypte voor Islamitische godsdienstzaken.
God, gij zijt het tot wie wij ons richten
gij zijt het in wie wij ons vertrouwen stellenGij zijt het wiens hulp we inroepen
en gij zijt het tot wie wij smeken:
verleen ons de kracht van het geloof in u
en de goede wijze van leven
dank zij de richting gegeven door uw profeten en gezondenen.
En wij smeken u o God,
om ieder van ons trouw te doen zijn aan zijn geloof en zijn godsdienst,
zonder bekrompenheid waardoor we onszelf kwaad doen
en zonder fanatisme waardoor we onze landgenoten kwaad doen.
Wij roepen u aan Gij onze Heer en vragen u
om ons als broeders voor elkaar te zegenen:
dat eerlijkheid de gids moge zijn die ons leidt
rechtvaardigheid het doel dat we ons stellen
vrede het goed dat we erin vinden
Gij, Levende, Eeuwige
Aan U de glorie en de eer.
Moge het zo zijn