18e zondag door het jaar A (2008)

Homilie

Wie kan ons scheiden van de liefde van Christus. Verdrukking, nood, vervolging, naaktheid, levensgevaar, het zwaard? Wat bedoelt Paulus met deze vraag? Wie kan ons scheiden van de liefde van Christus?

Sinds de Tweede Wereldoorlog is deze vraag snel zeer actueel geworden. Door de moord op zo'n groot deel van het Joodse Volk kwam bij veel Joodse gelovigen de vraag op: Bestaat God wel? Als God bestaat, hoe kan Hij dit dan toelaten? Als het Volk van Abraham het Volk van Gods Verbond is, Gods eigen Volk, als God zegt, Ik ben, Ik ben er voor jullie, Ik ben bij jullie, Ik zal jullie redden. Als dat zijn Naam is, waar was Hij dan tijdens de razzia's, de concentratiekampen en de gaskamers?

Maar die vraag klinkt in feite wereldwijd in allerlei variaties, bij individuele mensen in hun gewone leven. Een man verliest zijn vrouw en blijft met een jong kind achter. Een vrouw verliest haar man en blijft met twee kinderen achter. Een moeder ziet in de bergen man en kinderen verongelukken. Ouders verliezen hun kind, en bij etnische rellen verliezen kinderen hun hele familie en blijven verweesd en ontheemd achter. Gelovige mensen maken dit net zo goed mee als niet- of anders gelovigen.

Wat bedoelt Paulus dus met deze vraag? Wie kan ons scheiden van de liefde van Christus? Paulus kent al die problemen, er zijn in de geschiedenis talloze volkerenmoorden geweest. Radovan Karadžić is er een in een heel lange serie.

Paulus kent de oude geschiedenis van koning Esther, wanneer Haman zich tot doel heeft gesteld de Joden uit te roeien. Maar Paulus kent ook al die redenen waarom de Joden in de geschiedenis hun God niet rouw bleven. Droogtes, vreemde bezetting, maar ook welvaart, alles was reden om God in te ruilen voor Baäl, of een van de andere goden.

Wat heeft Paulus dan voor antwoord gevonden, dat hij zo'n rijtje kan opnoemen: Verdrukking, nood, vervolging, naaktheid, levensgevaar, het zwaard. Paulus zegt: ‘Dat overwinnen wij glansrijk'. Dankzij de liefde van Christus. En dan noemt hij nog een rijtje: Geen dood, geen engelen, geen boze geesten, niets van wat bestaat, niets van wat nog komen gaat, geen macht daarboven en geen macht in de diepte, geen enkel wezen in het heelal zal ons kunnen scheiden van Gods liefde die is in Gezalfde Jezus, onze Heer. Ofwel: Geen Shoah, geen Goelag-archipel, geen kanker, geen 11 september, geen Bosnië, geen Tsunami, geen aids, geen mateloze welvaart, geen recessie, geen materialisme of communisme, geen individualisme of relativisme, geen economisme of liberalisme, geen klimaatverandering, geen oliecrisis kan ons geloof aantasten dat onze God een God van liefde is, dat God ons heeft liefgehad in Christus Jezus.

Maar wat is er dan met ons geloof anno 2008, aan de hand dat zoveel mensen in onze tijd juist wel hun geloof kwijtraken. Nog steeds hoor ik die woorden: Als God almachtig is, dan zou Hij wel zorgen dat .... en dan komen er zo wat woorden uit deze rijtjes. Wat is het verschil tussen Paulus, toen en veel mensen nu, in onze tijd.

Paulus verkondigt een gekruisigde Christus. Niet een almachtige Christus die als militair, met groot vertoon en pracht en praal overwint. Maar een Christus die geleden heeft, die is verguisd, vernederd, verraden, gevangen genomen, gegeseld, gekruisigd, gedood, begraven. Paulus ziet in Christus hoe God ons bemint op een totaal nieuwe manier. Hij vraagt zich niet af waarom Jezus die een broodwonder kan doen en een grote menigte kan voeden, en mensen uit de dood terugroept, waarom en hoe Jezus zelf die weg van totale verguizing en vernietiging kan gaan. Paulus ziet daarin niet een tegenstelling. Hoe kan God dit toelaten? Hij ziet daarin juist Gods antwoord: Zo groot is mijn liefde.

Paulus jubelt het uit: ‘Wie kan ons scheiden van de liefde van Christus?' Alsof hij toen hij dit schreef, dit besef ten volle in zich liet doordringen. God heeft een nieuwe ongekende weg geopend. Niet de almachtige die de zeeën beheerst, die de wateren splijt, de aarde doet beven en de bergen doet roken, niet de God met machtswillekeur van natuurkrachten, die doodt en levend maakt. Niet de God van voorkeur of vriendjespolitiek. Nee, God verzoent zich met een afvallige, zondige mensheid door de hoogste daad van liefde. Hij wijst ons de nieuwe weg die een weg is dwars door alle vormen van kwaad heen. Waarbij de waarachtige liefde het eeuwige leven verwerft.

Die liefde werd al zichtbaar toen Jezus medelijden kreeg met die mensenmassa die zonder eten kwam te zitten. Tegelijk toont Hij dat God niets doet zonder ons. De redding van de wereld zal God door zijn Kerk doen. Jezus zegt: "Geven jullie hen maar te eten". En inderdaad, de leerlingen zullen de mensen te eten geven. Maar alleen door het gebed van Jezus, door de bereidheid je armoede met anderen te delen in geloof aan Hem. Dan zal God in die armoede een nieuwe overdaad scheppen waaruit allen verzadigd worden.

De profeet Jesaja in de eerste lezing, ziet hoe mensen van alles kopen, zonder gelukkig te worden, hoe ze drinken en feesten, terwijl de echte dorst nooit wordt gelest. Jesaja weet dat een mens alleen in relatie met God tot ontplooiing en voltooiing komt. Paulus weet dat de mens alleen door Gods liefde tot ontplooiing komt en dat die liefde van God pas werkelijk zichtbaar is geworden in Christus. En Paulus heeft het ook zelf laten zien bij zijn terechtstelling toen hij onthoofd werd. Inderdaad, de dood kon hem niet weghouden van die wonderlijke liefde van God in Gods Gezalfde, Jezus. Amen.

Begroeting

Van harte welkom, u hier in de kerk en allen die met ons meevieren via de kerkradio of het internet.

De liefde van Christus roept ons samen. De liefde van Christus dringt ons de weg van de liefde te gaan. De liefde van Christus maakt ons één, wanneer we samen onze vereniging met Hem vieren in zijn Maaltijd.

Ik mag u uitnodigen te gaan staan bij de intrede.

Voorbede

Bidden wij dat de liefde van Christus ons bemoedigt en sterkt.

Bidden wij voor onze Kerk, voor paus en bisschoppen, voor alle gelovigen en voor alle zoekers, dat zij door alle dwaalwegen en misvattingen van onze tijd de werkelijke grootheid van Gods liefde leren zien en navolgen.
Laat ons bidden:

Bidden we voor onze wereld, om een nieuwe verdieping, innerlijk leven, zuiverheid van hart en geestelijk onderscheidingsvermogen, om goed van kwaad te kunnen onderscheiden, om Gods liefde te leren kennen die deze wereld redt en geneest.
Laat ons bidden.

Bidden we voor de vakantiegangers, dat zij tijd mogen vinden voor God en elkaar, dat zij de liefde mogen herbronnen en verdiepen, dat zij kracht vinden om keuzes te maken waardoor er nieuw leven komt.
Laat ons bidden.

Bidden we voor gezinnen, dat zij een klimaat weten te scheppen waarin de liefde het huis bouwt, waarin Gods aanwezigheid hen samenbindt, waarin het gebed hen sterk maakt.
Laat ons bidden.