Nieuwe gezichtspunten door het zien (2011)

Ofschoon velen het idee van de volkskerk niet willen laten varen, merken wij ook dat het geestelijk leven hierin steeds minder aanwezig is. Terwijl traditionele gebruiken nog wel blijven bestaan, zoals een doop en eerste communie, merken wij dat dit niet meer echt leidt tot een bewuster geloofsleven. Ook een aanbod van verdieping, vorming en viering wordt door een steeds kleiner wordende groep nog aangenomen. Dit is voor mensen, voor wie kerk en geloof alles betekent, soms een pijnlijke constatering. Daarom hebben ook de nieuwe geestelijke bewegingen in onze tijd voor een groep mensen een enorme aantrekkingskracht. Zij doorbreken de anonimiteit van de grote massa door in kleine groepen (familie, cellen) samen te komen. Zij kiezen bewust voor een leven met God en willen dat ook beleven in de gemeenschap waartoe zij behoren. Ook zit in deze bewegingen een missionair element. Zij willen anderen laten delen in het geloof, waarin ze zelf steun en levensgeluk vinden. Dit gebeurt als uitnodiging, zoals het gebed voor de roepingen (kom en zie), soms als uitdrukkelijk wervend. Vaker zie je dat mensen in deze bewegingen een bekering hebben meegemaakt, een roeping. De apostel Paulus is een belangrijk voorbeeld. Er is een omslag in hun leven gekomen. Waar zij eerst opgingen in datgene wat in hun omgeving als gewoon gezien werd, kwam later een moment van ommekeer: zien met het geloof. Een dergelijk bewuste ervaring maakt dat mensen ook indringend kunnen getuigen van hun geloof.

Wanneer Jezus tijdens zijn leven het vermogen tot zien aan iemand terug geeft, dan wordt er een verband gezien tussen genezing en geloof. Het opnieuw kunnen gebruiken van je ogen is een geweldige ervaring. Het leven wordt er heel anders door. Degene die genezing heeft bewerkt zet ook mensen op het spoor om het traditionele denken over bepaalde zaken opzij te zetten. Ziekte en tegenslag zijn niet langer te wijten aan de zondigheid van iemand of diens familie. Ziekte en tegenslag kunnen positief zijn en er toe leiden dat wij anders in het leven gaan staan. Je ziet bij de genezing van de blinde door Jezus broodnijd verschijnen in de relatie tussen farizeeërs en Jezus. Terwijl de "ziende man" vertelt wie hem genezen heeft en hoe dat kwam, treedt het mechanisme om het geloof in de doofpot te stoppen. Zou de blinde wel echt blind geweest zijn. Heeft hij geen bedrog gepleegd. Ze proberen hem een valse verklaring af te laten leggen. Wanneer dit niet helpt gaan ze zelfs de ouders er bij betrekken. Van hun proberen ze te weten te komen of hij wel echt blind was. De ouders springen wonderlijk genoeg niet in de bres voor hun zoon. Sterker nog: zij doen niets met de genezing van hun zoon en het geloof dat hij ontvangen heeft. Zij laten hem daarin totaal alleen staan. Jezus voedt de blinde nog meer in zijn geloof. Tot nu toe zag de van blindheid genezen man alleen maar Jezus als een geweldig mens. Wanneer Jezus Hem verder in het 'zien' binnenleidt, wordt van hem gevraagd om ook in Jezus te geloven als de Mensenzoon, de Messias, de zoon van God.

In ons op weg gaan naar Pasen wordt niet voor niets aangegeven dat dit ook een tijd is van bekering. Het is te simpel om te zeggen dat "ze ons weer allemaal terug willen in de biechtstoel". Het gaat zich meer er om dat wij, kijkend naar de donkere plekken van ons leven, oprecht verlangen naar een verbetering van ons bestaan. Opnieuw kunnen zien, horen, leven is niet iets wat ons alleen maar van buitenaf wordt aangereikt. Maar wat wij ook zelf moeten zoeken. Evenals de blinde mogen wij ook wij ervaren wie ons beter gemaakt heeft. Het sacrament van boete en verzoening heeft een grote waarde wanneer de mens zijn zwakte durft bekennen en voor het aangezicht van Jezus kracht en genezing mag ontvangen. Waar mensen bekering en genezing bewuster in hun leven een plaats geven zal ook ons leven als gelovige winnen aan geloofwaardigheid. Een moeilijke stap voor mensen die denken dat ze iets van vroeger opnieuw moeten doen, een vreugdevolle ervaring voor mensen die ontdekken dat dit eeuwenoude gebruik van boete en verzoening de heelheid van mensen nog steeds bevordert. In die zin wens ik u alleen een mooie voorbereiding op Pasen toe