DE MENS IN BEGINSEL
Naarmate het christendom steeds verder weg groeide van zijn joodse wortels, ontstonden er steeds meer problemen met het verstaan van de oude Hebreeuwse verhalen. In de Romeinse, westerse cultuur, werden de metaforen, de dichterlijke verwijzingen, de zinnebeelden, steeds minder begrepen. Verhalen werden langzamerhand tot platte beschrijvingen van gebeurtenissen; en zo ging er veel verloren. Verloren ging het besef dat Adam niet "de mens in den beginne" voorstelt, maar "de mens in beginsel". Adam betekent "de mens", zeg maar, wij allemaal.
Wij allemaal worden verleid door de bekoring van het kwaad. De mens, man en vrouw, moeten strijd leveren tegen de macht van de hebzucht en de bekoring om God te willen zijn over de schepping.
Dat de slang eerst Eva aansprak en toen pas Adam, wil niet zeggen dat de vrouw makkelijker te verleiden is. Het heeft eerder iets te maken met de sterke positie van de vrouw in de tijd toen het verhaal ontstond. Eva is een geëmancipeerde vrouw. Als ze kinderen krijgt is zij het die hen een naam geeft, en als er iemand aan de deur klopt is zij het die het woord voert.