"GRATIS" TELEFONEREN
Laatst stond in de krant dat men binnenkort gratis kan telefoneren. Dat gaat zo: U belt mij om een jaardienst te bestellen. Ik noteer de naam en plotseling worden we onderbroken door een pingeltje met de dwingende mededeling dat Pampers beter droog houden. Hinderlijk, maar wie had enkele jaren geleden gedacht dat passagiers in een bus zouden stappen die van buiten zo beschilderd is, dat het lijkt alsof de reizigers op paddestoelen zitten met een puntmuts op? Wie had gedacht dat wij het ons zouden laten welgevallen om midden in een film door een reclameblok gestoord te worden? Dus waarom niet gratis bellen tussen de reclame door? Wie zo redeneert vergeet iets zeer belangrijks. De reclame die het telefoongesprek mogelijk maakt is bepaald niet gratis. De fabrikanten van wasmiddelen en luiers handelen niet uit mensenliefde. Wij, de kopers van de producten hebben die telefoongesprekken al betaald toen we de producten kochten. We betalen dus onze eigen ergernis. Ook de t.v.-reclame hebben wij zelf met elk flesje bier en potje nachtcrème betaald. De meeste mensen zullen daar niet op letten. Ze maken er geen punt van. Het grote publiek kan blind zijn voor de werkelijkheid.