Zonden vergeven (2006)

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 198 niet laden

JEZUS GENEEST DE LAMME


Je zou belangstelling kunnen hebben voor de voorgeschiedenis van de verlamde: alles wat hij voor zijn genezing beproefd zou hebben, de mogelijke gevolgen van een voorafgaand slecht leven, het moeilijke transport, de geweldige inspanning, enzovoort. Daartegenover de ernstige vorsende blik van Jezus die meteen de situatie doorziet, het korte indringende gesprek   misschien tussen de Meester en de verlamde die zijn schuld inziet, en noem maar op. --- Maar dan zou je het verhaal eigenlijk misbruiken als springplank voor eigen fantasieën. In plaats van Jezus zou dan de verlamde in het middelpunt van de belangstelling staan. Het getuigenisverhaal over de zondenvergeving wordt dan een soort medisch bulletin; overigens zonder grond, want het verleden van de zieke valt nergens vast te stellen. Het gaat echter om Jézus en om de z6ndenvergeving die Hij schenkt en kan schenken.

VERGEVING EN GENEZING

Bij het lezen van het evangelieverhaal viel me meteen al één ding op, nl. het zinnetje: 'Ze waren allen verrukt...'.Het woord van vergeving en dat van genezing zijn hier tekens van het mysterie dat Jezus'  handelen heel bijzonder is. De reactie van de mensen wordt geschilderd als een 'buiten zichzelf zijn', een 'buiten zichzelf raken'. Het griekse woord dat we hier vinden hangt samen met ons woord  extase'. Wij kennen dit woord bv. als omschrijving van de roes waarin een kunstenaar of kunstenares kan zijn als hij of zij iets schept, of ook als godsdienstig verschijnsel. Maar tegenover dit laatste staan we in het algemeen, denk ik, wat wantrouwend. Toch weten we, dat in de eerste christengemeenten iets dergelijks nogal eens v66rkwam en dat bv. vandaag de dag de charismatische beweging niet zomaar met een handomdraai wég te wuiven is. Wat ervan zij, als mensen iets van Gods tegenwoordigheid ervaren, is op een of andere manier heel hun bestaan daarmee betrokken. Als er in de evangelies sprake is van 'vrede' - of wat dan ook aan mensen, moet die ook op een of andere manier in een mens dóórwerken, ook al leven wij volop in gebrokenheid en zijn wij nog lang niet in een toestand waarvan gezegd wordt: er zal geen rouw meer zijn, er zullen geen tranen meer vloeien en God zal alles in allen zijn. De eerste lezing -die uit de profeet Jesaja - klonk niet voor niets in de tijd van de ballingschap. In die omstandigheden liet God zeggen: 'Een weg leg ik door de steppe, rivieren laat ik stromen door de woestijn..
Ik denk niet meer aan uw zonden’. En het woord van Jezus is tot óns gericht: ‘Uw zonden zijn u vergeven’.

SCHULDGEVOEL

Nogal wat mensen lijden onder schuldgevoelens, vaak zonder dat ze precies kunnen zeggen waar hun moeilijkheden liggen. Onbewust stellen zij zichzelf eisen die ze niet kunnen nakomen. Menigeen wordt er zelfs ziek van. Ik denk, dat sympathie van medemensen hier heel belangrijk is en dat wij proberen af te rekenen met verkeerde schuldgevoelens. --- Maar er zijn ook schuldgevoelens die alleen door 6mmekeer kunnen worden bestreden. Iemand die zijn schuld zo diep beleeft dat ook menselijke vergeving hem niet verder-helpt, kan alleen maar verder-leven als hij toch nog een zin in zijn leven vindt.

GENADE, VERGEVING

Misschien wordt hem of haar ergens vandaan een toekomst geopend: een taak die hem of haar bezig houdt; een weldoende ontmoeting met iemand; een belevenis die je eenvoudigweg in het diepst van je hart wat geluk geeft. Dit 'ergens vandaan' kunnen wij als 'genade' zien. Ook het evangelie van vandaag vertelt over zo'n situatie: over een mens die schuldig was en aan wie in de ontmoeting met Jezus van Nazaret vergeving werd geschonken. Samen met de mensen in dit verhaal mogen wij belijden dat God daarbij in het spel is:
 ze verheerlijkten God'. Want de verre God is deze mens heel nabij gekomen. Die mens is 'Elckerlyc', iedere mens. Die mens zijn wij, wij samen en ieder persoonlijk.