Christus Koning C - 2001

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 306 niet laden

Is dit geen opvallende lezing? Het Evangelie over Jezus, stervend aan het kruis, vandaag op het feest van Christus Koning. We horen over de soldaten die spotten: ‘Als Gij de koning der Joden zijt, red dan Uzelf’. ..... Als Gij de koning der Joden zijt .....

Een koning tussen twee moordenaars, aan het kruis gehangen, veroordeeld, hij hangt daar te sterven. Als er iets is wat niet past bij ons beeld van een koning, dan is het dat wel.

Wat was het beeld van een koning in Israël in die dagen? In de eerste plaats had Israël in die tijd geen echte koning meer. Herodes Antipas was viervorst maar geen echte koning, dat had hij wel gewild maar het was hem niet gelukt. Er waren ook koninklijke geslachten, en het was bekend welke geslachten van David afstamden.

Er leefde wel een soort koningsverlangen. In de tijd van Jezus was Israël deel van het Romeinse rijk. En dat koningsverlangen had daarom allerlei vormen. Men zag uit naar een koning als de grote Koning David, die zijn land had bevrijd uit de macht van de Filistijnen. Of naar een wijze koning als Salomo, die aanzien genoot in de hele wereld.

En dan komt Jezus, uit het geslacht van David: Hij heeft aanhangers. Hij zegt de machtigen de waarheid. Hij doet profetische tekenen en God bevestigt die tekenen. Is het vreemd dat zij in Jezus de lang verwachte koning zien?

Hoe groot is dan die anticlimax na zijn gevangenname. Is het vreemd dat die soldaten spotten en zeggen: Als Gij de koning der Joden zijt..... Maar let op de zin die daarna volgt: ‘Als Gij de koning der Joden zijt, red dan Uzelf’.

De ene moordenaar neemt de roep van de Farizeeën over: ‘Zijt Gij niet de Messias? Red dan Uzelf en ook ons’. Dat is de manier waarop zij naar Jezus kijken.

De sterkere zijn, de bezetter verslaan, jezelf redden, andere redden, status, eer, aanzien, macht, invloed, geweld, prestige, rijkdom, luxe, geluk, voorspoed, privileges etcetera. Dat is het wat wij ons voorstellen bij een koning. Dat was toen zo en nu nog steeds. Werd er van de koningin niet een bijzondere rol verwacht tijdens de bezetting. Wordt van haar niet wijsheid verwacht bij een troonrede. Nog altijd herkennen wij deze elementen in onze koningsverwachting. Iets daarvan wordt overgedragen in de sprookjes, zoals de Lion King. Heel diep verstopte gevoelens en verwachtingen, komen in die verhalen aan het licht.

En dan Jezus aan het kruis. Alles is omgekeerd. Beroofd, naakt, gewond, gevangen, veroordeeld, gemarteld, machteloos, stervend.

Hoe is dat bij onszelf? Gaat het bij ons niet eigenlijk hetzelfde. Ik geloof in God de Almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde. Als God almachtig is, waarom laat Hij dan niet al die ellende ophouden? Als God goed is, waarom laat Hij dan kinderen sterven? Wij willen God wel als koning, maar dan als een koning die ons het leven geeft zoals wij willen. ‘Zijt Gij niet de Messias? Red dan Uzelf en ook ons’.

Wat we hier bij Jezus zien, is hetzelfde wat al generaties tussen de mensen en God plaatsvindt. Maar God is anders en Jezus is anders. Logisch, zo blijkt ook dat Hij Gods Zoon is, of andersom, de andere Jezus laat ons de andere God zien.

Een God die zich laat bespotten, wat is dat voor God? Een God die niet ingrijpt, wat is dat voor God? Een God die machteloos sterft, wat is dat voor God?

Als u na deze preek nog steeds Katholiek wilt zijn, dan betekent dat heel wat. Want wat wij belijden in ons Credo. Credo in unum Deum, Patrem omnipotentem, factorem caeli et terrae. Ik geloof in één God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde. Die almachtige God grijpt niet in als ze zijn Zoon gevangen nemen, veroordelen en martelen, ook niet als ze Hem aan het kruis nagelen. Hij grijpt niet in als zijn Zoon sterft. Wat is dat voor Vader? Kun je daar nog in geloven?

‘Zijt Gij niet de Messias? Red dan Uzelf en ook ons’. Als wij in de problemen zijn, bidden we dan niet ongeveer hetzelfde. Als U God bent en alles kunt, red mij dan uit deze problemen.

Wij hebben graag een reddende God. Maar God is anders. Hij redt, maar niet op onze manier. Hij is almachtig, maar niet op onze manier. Hij grijpt in, maar niet op onze manier.

Het is opvallend dat een moordenaar, die wonderwel in de volksmond de goede moordenaar wordt genoemd, dat die moordenaar ons een spiegel voorhoudt. Hij zegt niet: ‘Zijt Gij niet de Messias? Red dan Uzelf en ook ons’. Hij zegt: ‘Jezus, denk aan mij, wanneer Gij in uw koninkrijk gekomen zijt’. Het goede van deze moordenaar is niet dat hij moordenaar is, maar dat hij na zijn moord en veroordeling tot inkeer komt. In zijn benarde situatie vraagt hij niet van zijn straf gered te worden, maar vraagt Jezus aan hem te denken.

Van deze man naast Jezus aan het kruis leren wij wat bidden is. Hij legt Jezus geen eisenpakket voor, maar vraagt Jezus hem te gedenken.

Kunt u hier iets mee? Mogen we dan niets vragen? Mogen we dan niet net als Petrus die de dreiging van het water voelt, zeggen: ‘Heer red mij’ En steekt Jezus dan niet zijn reddende hand uit? Op het feest van Christus Koning houdt de kerk ons de spiegel voor van de ware Koning.

Wilt u een onderdaan zijn van een lijdende koning, die je niet redt op het moment of de manier die jij vraagt, waarbij je maar moet hopen en geloven dat er inderdaad een paradijs is, waar Hij jou zal gedenken.

Als u dat kunt aannemen, geloven? Als u accoord gaat met zo’n koning en zo’n God. Dan wordt alles anders. Dan wordt het kruishout een koningstroon. Dan wordt gevangen genomen worden een overwinning. Dan wordt sterven leven.

Zie hier uw koning. Amen.