Zalig Pinksteren (2010)

pinksterenOp paasavond verscheen de Verrezen Heer aan de Apostelen. Hij wenste hen vrede toe. Hij blies over hen en zei: Ontvang de Heilige Geest. Zoals de Vader mij gezonden heeft zo zend ik u.

Daarmee echter was het nog niet echt tot hen doorgedrongen dat zij de Heilige Geest ontvangen hadden, maar 50 dagen later daalde de Geest zichtbaar en hoorbaar over hen neer in de gedaante van vurige tongen vergezeld van een stormachtig gedruis. Daarop liepen de mensen uit de stad samen rond de plaats waar zij verbleven en wilden weten wat er gaande was.

Wat betekenen die uitwendige tekenen?  - De vurige tongen verzinnebeelden het licht der waarheid dat de Geest in hen doet oplichten en de vlam van liefde en ijver waarmee ze Gods wonderdaden zullen verkondigen.  - Het stormachtig gedruis verzinnebeeldt de kracht waarmee hun woord de mensen zal overtuigen en tot geloof brengen.

Eenvoudige vissers van Galilea werden daarna leermeesters van de volkeren rond de Middellandse Zee. Zij spraken zo zelfverzekerd en overtuigend dat reeds kort daarop 3000 joden zich lieten dopen, dit tot groot ongenoegen van gans het Sanhedrin. Petrus en Johannes moesten voor hen verschijnen en werden het zwijgen opgelegd maar Petrus zei hen vlakaf: hoe zouden wij kunnen zwijgen? Moeten wij niet eerder aan God gehoorzamen dan aan de mensen?

De Heilige Geest was niet enkel bestemd voor de apostelen, maar voor heel de gelovige gemeenschap. Hij zal de levensadem zijn van de Kerk: Hij wekt het geloof, behoedt voor dwaling, omvormt ons met zijn gaven en genaden. Wij zien of voelen Hem niet aan het werk in ons, maar wij ervaren de vrucht van zijn genadewerking : - wijsheid en kennis;  - inwendig vuur van liefde; - grote ijver voor het Rijk Gods;  - moed  en volharding bij moeilijkheden en tegenstand. Had Jezus niet voorspeld : De Vader zal u een Helper geven om altijd bij u te blijven, en Paulus schrijft aan de gelovigen te Rome : Wij weten niet goed hoe wij behoren te bidden, maar de Geest zelf pleit in ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.

De Geest werkt ook in ons. Hij  doordringt de gewone dingen die wij doen of zeggen, vooral wanneer wij inwendig bidden. Hij is werkzaam in ons dienstbetoon, ons vrijwilligerswerk, onze aandacht en liefde voor de medemens. Aan de Galaten schrijft Paulus: de vrucht van de genadewerking in ons is liefde, opgewektheid, verdraagzaamheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtheid en ingetogenheid. Aan sommigen echter schenkt de Geest opvallende gaven en inspireert hen tot grote daden van apostolaat. Dat noemen wij charismata.

Toen de Apostelen in Jeruzalem vernamen dat velen in Samaria het woord Gods hadden aangenomen zonden zij Petrus en Johannes naar hen toe. Dezen spraken, onder handoplegging, een gebed over hen uit opdat zij de Heilige Geest zouden ontvangen... Dat is wat de Bisschop of zijn plaatsvervanger ook voor ons heeft gedaan toen wij gevormd werden. Wij ontvingen dit sacrament slechts eenmaal, maar zijn geesteskracht blijft doorwerken ons leven lang als wij trouw blijven aan het gebed.

Ik hoorde op bezinningsdagen een jongen zeggen : "dat Vormsel van toen wij 12 waren, dat betekent niets meer voor mij !"  Jammerlijk is dit, pijnlijk om aan te horen.  Hoeveel mislukte vormelingen zijn er niet? Zij beleven hun vormsel niet, gaan niet naar de wekelijkse Eucharistie, bidden nooit tot de Heilige Geest, luisteren niet in de stilte naar Gods stem in hun binnenste. Lichtzinnigheid, materialisme, hedonisme en consumptiedrang vieren hoogtij. Op gebied van geloof en spiritualiteit is onze consumptie maatschappij in verval geraakt.

Reeds de heilige Augustinus schreef dat wij moeten luisteren naar de stem van Gods Geest in ons binnenste. Inwendig en persoonlijk gebed is daarvoor noodzakelijk. Zo wordt ons geloof beleefd en verdiept. Zo begrijpt men beter de rijkdom van het geloof en het verband met de levenswaarden die wij erop nahouden.

Geloofsopvoeding is belangrijk en wordt ons bijgebracht in de wekelijkse Eucharistieviering, in de christelijke families, in godsdienst onderricht, in bezinningsdagen en retraites, in geestelijke lezing ook,  maar leeraars en boeken zijn ontoereikend. Bedenken wij toch eens ernstig de woorden van Augustinus :

De aardse leermeesters betekenen niet zoveel, het is vooral

de inwendige Leermeester die ons verlicht en leidt.

Zalig Pinksteren

Pater André Loyson, Ninoofse steenweg 548, 1070 Brussel
Tel. 02.5261414  www.hoogdagartikel.com